Efter frokost er der "puja" i templets store
sal. Karma viser mig derop. Vi sætter skoene for enden af trappen, og jeg går
som een af de første ind i salen, da de to tunge røde døre bliver skubbet til
side til de hellige gemakker.
Det er som at gå ind i en foret æske, med
et loft i mange lag: Baldakiner og slipse-lignende silke-baner, der hænger ned
langs søjlerne. De katolske kirker hjemme i Europa virker pludseligt enkle i
forhold til dette kaos af farver og ornamenter og altre med mærkelige figurer
af en vokslignende substans. Væggene i templet er malede med billeder af store
helgener. Som Milarepa, den hellige mand, der ifølge overleveringen en overgang levede sammen
med dyrene i skoven, før han nåede sin "oplysning". Karma peger ham
begejstret ud, og jeg lægger mærke til ham, da jeg senere læser i Dalai Lamas "The Way to Freedom", som jeg har købt i en museumsbutik i Kathmandu:
Conquering the delusions is the task
of a lifetime, skriver Dalai Lama her: ... if we look for instant
realization or instant taming of thoughts and emotions, then we will become
discouraged and depressed. The eleventh-century yogi Milarepa, one of the great
masters in Tibetan history, spent years living like a wild animal and
undergoing great hardship in order to be able to achieve high
realizations.
En mindre rar skikkelse er til gengæld det
helvedeslignende mørke væsen Karma kalder "the protector"- guden for justits og død. Han har en
klippe længere nede af bjerget, som munkene en gang om året skal ofre til. Her
må de bære masker for at beskytte sig mod ham, siger Karma. Og endnu
engang udvider og strækker mit begreb om buddhismen sig. Hvad er det for en
"beskytter" munkene her frygter sådan, at de skal ofre til ham?
Karma viser mig et tredelt alter, der som
en brudelagkage er dækket til af voksfigurer og konstaterer jeg smilende:
Colaflasker og kiksepakker i massevis. Det er ofringer til beskytteren: Cola og
kiks. Dagen efter - om søndagen - bærer munkene noget nær 30 kasser ind i
templet med tomme kalorier af de langtidsholdbare slags: Jeg kan se, at der er
osterejer i nogle af kasserne. Flere ofringer til den frygtede døds-gud.
Hvad sker der med alle de her ofringer
bagefter? spørger jeg Karma senere: - Vi spiser dem, siger han.
Da messen går i gang sidder jeg på en lille
måtte over den hårde bænk i det airconditionerede tempel bag munkenes rækker. Foran
mig står det lille lave møbel, der også er bord i spisesalen. Munkene messer
med dybe stemmer, og nogen blæser i lange tynde horn, der skaber en sælsom lyd,
jeg kender fra film.
Der er noget sært bedøvende over deres
messen, og den for mig uigennemskuelige rytme sange og vers falder efter
hinanden på. De andre besøgende trisser een efter een ud af den åbne røde
port, hvor munkene ordner røgelsen ude, inden de tager den ind i templet i kar,
der svinges rygende frem og tilbage over de bedende.
Også de indiske turister i glimtende
sarier, der går ind af midtergangen, som munkene sidder med ansigtet rettet mod, forsvinder efterhånden, som messen skrider frem.
Jeg kan godt lide messen, fordi den taler til
noget dybt inde i mig, jeg kan forstå. Jeg tænker, at det er et menneskeligt ur-instinkt:
Den kropslige del af den buddhistiske bøn i templet gør mig tryg. Jeg sidder
med lukkede øjne og mærker at min overkrop begynder at svaje frem og tilbage i
en særlig rytme. Det er det, jeg har savnet mest af alt på min første rejse til
Østen.
Det er som om dette "instinkt"
ikke er så klart til stede her, som jeg har oplevet det andre steder i verden - jeg har i hvert fald svært ved at mærke det.
Kulturens koder synes for mig, at styre menneskers adfærd i en grad jeg måske nok er vant til hjemme i Danmark: Men her forstår jeg ikke sprog og vaner, og
derfor er identiteten som fremmed komplet.
Her i den silkeforede kinesiske æske af et
kloster med tre lag af loft højt over mig med baldakiner og ornamenter, kæmpevaser
og syv vældige guld-buddhaer, er der et fælleskab til stede, hvis vibrationer,
jeg kan mærke. Om dét så er en illusion kan jeg umuligt gennemskue. Timer efter, hvor
munkene holder pause fra den sponsorerede bøn - som en rig afdød har betalt
omkostningerne for - går jeg uden for templet i sollyset. Vinden suser ind fra
dalen, og jeg synes at kunne høre deres sang, derinde.
De er i gang igen, siger jeg til Karma. Nej
- siger han. Der er ingen. Jamen jeg kan jo høre dem, siger jeg. Nej. Templets
røde døre er ganske rigtigt lukkede og låste. Een af de små munke giver mig en
klump af den dej, de former figurer af til altrene. Det dufter af sukker og
vanille. Det er disse klumper de farver og laver figurer af. Jeg former et
hjerte til den lille munk. Men det er ikke et symbol med nogen betydning for
ham. Det er et kristent symbol.
Det er ellers det der med at følge hjertet, jeg kender Dalai Lama så godt for. Men det handler nok ikke så meget om den selvcentrerede jagt på vores egen lykke, vi dyrker i Vesten. Snarere handler det, som jeg forstår det, om at opnå frihed ved at give slip på begær og indbildninger om lykke og
lykkefølelser, der efterlader smerte, når de går væk.
Den lille munk folder hjertet sammen. Vinden blæser. Snart slår en af de store munke på den vældige messingtallerken, der er hængt op. Og så myldrer munkene ind i en vældig hast for at fortsætte deres puja.
Den lille munk folder hjertet sammen. Vinden blæser. Snart slår en af de store munke på den vældige messingtallerken, der er hængt op. Og så myldrer munkene ind i en vældig hast for at fortsætte deres puja.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar