REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



mandag den 30. april 2012

Dræbende trafik



At rejse i Kenya er forbundet med et utal af farer, man som fremmed i landet kan sætte sig op til at være bange for: Hårdkogte kriminelle. Eksotiske sygdomme. Malariamyg. Giftslanger. Næsehorn. Og så er der den største dræber af dem alle: Trafikken.

At køre rundt i Nairobi - en af verdens hurtigst voksende byer, som i årene 2010-2025 ventes at noget nær fordoble sit indbyggerantal med 77,3 procent - er som udgangspunkt en halsbrækkende oplevelse.


Den personlige vejbane
Som en af mine kenyanske venner forklarede mig, da vi var på vej igennem trafikken i myldretid, så er der en tendens til, at hvis man har problemer med at nå frem, så laver man bare en femte bane på den firesporede vej og kører i den retning, man nu engang skal - gerne midt på vejen.

Så er stilen ligesom lagt. Jeg glemmer aldrig første gang jeg kørte med en af de lokale matatauer - minibusserne - fra slumkvarteret Kibera og ind mod down town.

Klokken var omkring fire om eftermiddagen. Der var myldrende liv på gaden, og vi kørte ned af en stejl bakke, og så sætter chaufføren bare speederen i bund. Så kommer man da frem.

Matatuer og lastbiler kører galt
Men det koster: Liv. I 2010 mistede 3055 mennesker ifølge trafikpolitiet livet på de kenyanske veje, skrev The Sunday Nation her for et par uger siden, hvor avisen i en leder anbefalede, at nu må der altså skrues op for straffene - og ikke mindst håndhævelsen af dem - for at overtræde færdselsloven ved for eksempel ved at køre for hurtigt, som især matatu-chaufførerne og dødtrætte lastbilchauffører er berygtede for.

Lederen var en opfølgning på en grim dødsulykke på Nairobi-Nakuru motorvejen, hvor en lastbilchauffør mistede herredømmet over sit vognlæs under en overhaling af en anden lastbil.

Læsset røg over i den modkørende bane, hvor den ramte en 14-sæders matatu. Avisen bragte et billede af den totalt sammenkrøllede vogn, hvori 13 mennesker mistede livet. Den 27-årige mand, der overlevede matatu-turen, måtte sørge over intet mindre end seks døde familiemedlemmer efter den tragiske ulykke.

Og sådan kan man blive ved, for et hvilket som helst opslag i de kenyanske avisers dødsannoncer viser, at langt de fleste unge ansigter, der toner frem er mennesker, der har mistet livet i trafikken. For nogle dage siden gik det ud over en berømt karikaturtegner i Kenya, der også blev offer for den fatale trafik:

http://www.africareview.com/News/Ghanaian+cartoonist+dies+in+Nairobi+accident/-/979180/1392254/-/wn7y8kz/-/index.html

Road kill
Og som min veninde, og samarbejdspartner i MS Action Aid, Mathilde skriver i et hårrejsende blogindlæg om en rejse fra Nairobi til Nanyuki for nylig, så kan man i allerværste fald ende livet som "road kill" a la pindsvin og ræve i Danmark gør det på de jyske motorveje:


http://mathildegoesglobal.wordpress.com/2012/04/21/en-inhuman-verden/

Det er særligt Mombasa-motorvejen og Thika-motorvejen, der er under ombygning, der lige nu koster menneskeliv i Kenya.

Trafikpolitiet - der i øvrigt af de lokale anses for at være gennemkorrupt - frygter, at over 4000 mennesker i år ender med at miste livet i trafikken. Og så er det ellers bare om at spænde sikkerhedsbæltet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar