REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



tirsdag den 23. april 2013

Vishnu paraden



En gruppe festende mennesker i farvestrålende stoffer bærer et billede af en henslængt liggende blå mand gennem byen, mens de vifter om billedet med en rund, langhåret kost og og synger messende. De er unge og gamle og børn. Mænd og kvinder, der går op i ritualet med liv og sjæl, og jeg må småløbe over murbrokker og mudderpytter, og springe op og ned fra de høje kantstene ved fortovet for at følge den ivrige forsamling gennem byen.

Det var ellers ikke lige meningen, at jeg skulle ende med at følge en religiøs ceremoni her til eftermiddag. Jeg var bare på en stille gåtur i nabolaget efter min første dag med undervisning i Gyaneswor bydelen i Kathmandu. Jeg var taget op på 9. sal i en bygning med en amerikansk tagrestaurant for at fotografere Kathmandu og byens omkringliggende bjerge.

Og deroppefra spottede jeg så denne her procession på vej gennem byen: Og så måtte jeg alligevel en tur ni etager ned igen og ud på gaden for at følge efter det farvestrålende følge med et haleslæb af dyttende biler og motorcykler, hvis vej hjem fra arbejdet nu pludselig var blokeret af processionen.

Da jeg kom hjem til aftensmaden spurgte jeg mine nepalesiske studerende ud om, hvad jeg havde set. Og i følge dem var det vist en tilbedelse, der har at gøre med en af de store primære guder i hinduismen Vishnu - eller een af hans mange inkarnationer som Krishna eller Rama. Vishnu er nemlig blå i huden og har fire arme, og figuren på billedet, som den glade menneskemængde her til eftermiddag førte gennem byen er umiskendeligt blå.

Det var tydeligvis et positivt ritual og en form for hyldest til guden, der blandt andet har den fredelige og afgørende opgave i universet at bevare det bestående, og i øvrigt at være herre over alt, hvad der eksisterer i universet samt dets fortid, nutid og fremtid.
 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar