REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



fredag den 25. november 2011

Kenya og kreativitet

Der er noget lidt surrealistisk over - selv i en meget rejsende tid som vores - at vågne om morgenen efter at have siddet på arbejdet til sent for at stå op og flyve til Afrika.

Det er ikke desto mindre det, jeg gør i dag. Kufferten er pakket med pensler, blyanter, skitseblok, dagbog, mikrofoner, kamera og computer.

Og ikke ret meget andet.

Under mit første møde med Kenya blev jeg nemlig så inspireret af uforudsigeligheden og det kaotiske, at jeg ikke har kunnet lade være med at kaste mig ud i det ene kreative eksperiment efter det andet.

For mig er kreativitet på mange måder et spørgsmål om oprydning. At tage brikker og farver og oplevelser fra hverdagen og stykke dem sammen på en måde, hvor det gode, det skønne og det sande kommer til at stå lysende klart.

Og det gælder både de mere litterære analyser af, hvad det er for et samfund vi lever i, som dét at male et billede, skrive en sang eller klippe et radioindslag sammen. Og når man er sådan indrettet, at eens kreativitet trives bedst med oprydning, så kan det til tider være svært i et strømlinet samfund som vores, hvor man skal rive alle beton-, glas- og stålstrukturerne ned, før man bygger op. Så - også derfor - er Kenya ekspeditionen II nu en realitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar