REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



lørdag den 26. november 2011

”The Tourist”

Kabinen er mørk i Turkish Airlines flyet, der er på vej over Afrika. Der er halvanden times tid til landing midt om natten i Jomo Kenyatta lufthavnen, så vi må være et sted over Sudan nu – måske Etiopien.
Netværk
Jeg sidder og læser op på landenes historie. For mit program de næste fire dage i Nairobi går på at være med til at arrangere et seminar for 22 unge fra Somalia, Sudan og Etiopien, der har været samlet i februar første gang for at sætte hver deres netværksopbygning i gang i hjemlandene.
Vi skal se, hvordan det er gået – samle deres data og publicere det på en hjemmeside – og jeg har arbejdet med at arrangere en række besøg i Nairobi, som skal inspirere dem.
Og der er god grund til at inspirere Østafrikas unge til aktivt medborgerskab. De er nemlig mange der er ikke rigtig nogen, der lytter til dem - og på sigt, har deres hjemlande uden tvivl brug for unge der med handlekraft, lederevner og positive visioner, kan smøge ærmerne op og forhandle sig til en bedre fremtid for fællesskabet.
Pirater og islamister
10 af dem kommer fra Somalia, og jeg er spændt på at høre, hvad de kan fortælle om ikke mindst piraterne, der opererer ved kysterne og sammen med den islamiske Al-Shabaab milits har været med til at provokere Kenya til at sende militæret ind i syd-Somalia, efter gentagne bortførelser af turister og nødhjælpsarbejdere.
Håbløshed i Ethiopien
Så er der en gruppe fra Etiopien, hvor 50 % af befolkningen i øvrigt er unge mellem 15-24 år, mange af dem uden noget fornuftigt at tage sig til. Så de bliver kriminelle eller stofmisbrugere eller gravide eller prostituerede, eller en uskøn blanding, og så er der kun tro, håb og kærlighed tilbage.
Det unge Syd-Sudan
Også Syd-Sudan er ungt. Og det gælder ikke bare befolkningen. Sudan er så sent som i juli måned i år blevet splittet op i Nord og Syd. Omkring 99 % af befolkningen mod syd stemte for en adskillelse, men mod nord i den gamle regering i Khartoum har man haft lidt svært ved at acceptere beslutningen. Det har betydet bomberegn over sydlige landsbyer. Og der er rapporter om landsbyer, der er blevet udslettet og kirker, der er blevet brændt. Beretninger der får én til at tænke på grimme scener fra middelalder-film.
Og apropos film
Jeg har set ”The Tourist” som eneste film på flyrejsen. Og filmen, der er en typisk spion-forvekslings-kærligheds-aktion film er optaget i Venedig med en Vogue-smuk Angelina Jolie og en lige så lækker Johnny Depp i hovedrollerne - og så kedelig, at jeg flere gange overvejede bare at gå tilbage til mit BBC Magasin ”Focus on Africa” og læse nogle af de artikler, jeg ellers har sprunget over, om Elfenbenskysten og Ghana ovre på den anden side af kontinentet.
Måske eens eget liv faktisk kan blive mere spændende end en Hollywoodfilm? Jeg har lige skrevet "Holiday" på min visumansøgning. En rimelig aktiv ferie venter forude med Crossing Borders-seminaret, en afstikker til Zanzibar og så ud på savannen ved Mount Kenya endnu engang. Og når jeg om lidt stiger ud af flyet og når VISA-skranken, så har jeg belært af erfaring fra sidste gang mine 50 dollars klar:

1 kommentar: