REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



torsdag den 5. april 2012

Bar-slagsmål i Nanyuki

Der hænger meget passende et billede fra Tarantinos film "Pulp Fiction" på væggen i restaurant Kongoni.
Jeg er på Ækvator. I Byen Nanyuki i Centralkenya. Nærmere bestemt på baren Kongoni, hvor jeg netop har haft en lavmælt snak med en af soldaterne fra den britiske kaserne, der ikke ville have, at hans kolleger skulle høre, at jeg spurgte ham ud om det vilde masseslagsmål hans kolleger fra kasernen var i forleden.


Sportsman Arms
Jeg ankom selv tidligere på ugen. Et par dage efter, at Nanyuki ramte verdenspressen med en historie det britiske militær lige nu prøver at lægge låg på. Det forstår man godt, når ambulancehelikoptere må flyve fem hårdt sårede soldater til Nairobi efter at være blevet skåret op af kammeraterne i et barslagsmål. I øvrigt på Sportsman Arms Hotel, hvor mine kolleger på MS Action Aids platform her i Kenya er faste gæster i weekenden. 

Det vilde Vesten
Det var de dog ikke i lørdags, for de havde fået en advarsel om, at der var et eller andet ondt i gære. Og derfor kan jeg ikke lade være med at skrive det, jeg har skrevet før: Den bedste måde jeg kan beskrive byen Nanyuki i Centralkenya er altså som en blanding af Det vilde Vesten og en Tarantino-film.  

Da jeg ankom med lejet matatu fra Nairobi forleden og blev sat af ved den britiske restaurant "The Eatery" fik jeg mig en god kop kenyansk kaffe, og satte mig til at glo udmattet ud af vinduet for lige at falde til ro: 

Æselkærren
Og blev selvfølgelig med eet vækket af mine tanker ved synet af en mand, der kom kørende på vejen uden for stående på en æselkærre med tre æsler spændt for ved siden af hinanden.

Han er ved at falde flere gange, men holder tømmen til trækdyrene i den ene hånd og en tynd primitiv pisk, der ligner en mellemting mellem en pind og et strå i den anden hånd, så han hvert andet øjeblik kan give dyrene et rap bagi, så de bevæger sig fremad i usynkron takt. 

Sniffende gadebørn
Lige der overrasker det mig så jeg kommer til at sidde og le, for det her syn er så helt og aldeles besynderligt sammelignet med udsigten fra min arbejdsplads på Amager eller Østerbro-lejligheden derhjemme, som jo på ingen måde indeholder de samme facetter som hverdagens gadebillede her i Nanyuki:


Gadebørn i rendestenen, der sidder med deres limflasker, som de sniffer af. Unge fyre, der hænger ud over deres knallerter og motorcykler på fortovet. Blinde tiggere. Monstertrucks, soldater foran indkøbscenteret Nakumatt. Støv, lugten af brændt gummi. Kø ved benzinstationen.
"Stamme-krig"
Og så til weekendens slåskamp, som faktisk indirekte har en sammenhæng med den brogede traffik. Ifølge den landsdækkende avis The Nation og en af soldaterne, jeg taler med paa Kongoni, havde kamptropperne, der endte med decideret at smide hinanden ud af vinduerne på baren, netop været i træningslejr i Samburu. Og slagsmålet var aftalt på forhånd.


Og det er ikke helt galt, når den kenyanske avis "The Nation" med typisk kenyansk humor skriver om soldater "i stammekrig” i overskriften:

Een af de udløsende årsager til det voldsomme barslagsmål var nemlig ifølge militæret selv, at skotske og irske soldater var blevet uvenner, da den ene part har drillet de andre med, at de var dårlige chauffører efter to forudgående biluheld i Nanyuki, hvor soldater blandt andet, ifølge "The Nation" var kommet til at køre en lokal politimand ned.
Flyvende flasker - og soldater
Og det var åbenbart nok til, at over 300 soldater gik i gang med at smadre hinanden med de bare næver og knuste flasker i baren lørdag aften. Flere blev smidt ud af vinduerne på 1. sal. Det lokale politi blev angiveligt holdt uden for oprydningen af det britiske militær, der helst selv ville stå for at få soldaterne hjem: 


De, der ikke blev fløjet med helikopter på hospitalet i Nairobi, måtte ifølge artiklen marchere de 500 meter hjem på kasernen i samlet flok. Og baren har fået 150.000 kenyanske shillings til at fikse de ødelagte møbler, vinduesglas og flasker af militæret - samt fået mundkurv på over for pressen.
Sikkerhed
Vi var som sagt advaret her på MS platformen. Selv sad jeg derhjemme på arbejdet og var ved at forberede en debat til radioen om søndagen, mens Sportsman Arms i Nanyuki sejlede i blod og glasskår. I en grad så man kunne læse om det på politiken.dk her midt på ugen.



Nu sidder jeg derfor meget mageligt på byens anden bar Kongoni med et glas rødvin og kigger på soldaterne med de brede overarme i baren... Jeg tror nu stadig den største sikkerhedsrisiko her i byen er manden med æslerne og den uoverskuelige trafik. Og når alt kommer til alt, så var det jo angiveligt også den, der fik det til at kokse for soldaterne.

Læs hvordan slagsmålet ramte den danske presse, her. Informationerne stammer fra de kenyanske aviser, The Nation, som ikke havde hele historien.
http://borsen.dk/nyheder/ritzau/artikel/U/3/FRA-483699/britiske_soldater_i_kaempeslagsmaal_i_kenya.html

Læs mere om mine oplevelser fra Nanyuki her:
http://verdenifolgegry.blogspot.com/2011/09/det-vilde-vesten-i-nanyuki.html

Nogle dage senere overværede jeg denne scene på gaderne i Nanyuki. En mand har uheldigvis punkteret det ene hjul på sin æselkærre. Ærgerligt. Ikke mindst fordi regnen var på vej til at stå ned i tykke tove.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar