REJSEN TIL KENYA III 2012

NEXT: Nordirland - Malmø - Minnesota MAJ 13: Kathmandu APRIL 13: Qatar JAN 13: New Orleans DEC 12: Texas JUNI 12: London APRIL 12: Nanyuki DEC 11: Moskva - Skt. Petersborg - Zanzibar NOV 11: Eastleigh SEP 11: Nairobi



onsdag den 7. september 2011

"Teacher"

Jeg har fået en ny titel. Og jeg er egentlig ret stolt af den. En af hotellets managere siger det hver gang han ser mig her på YMCA: "Teacher" hilser han mig og smiler bredt. Så ranker jeg mig lidt og smiler igen.

Og i går aftes ankom så mine kommende elever til Nairobi: Ni unge kenyanere fra Nanyuki, Mombasa ved havet mod øst, Nyanza Province mod vest og slumkvarterer her i hovedstaden.

Jeg snakkede en del med dem i går aftes her på hotellet efter aftensmaden for at forsøge at forstå, hvorfor de vil bruge fire måneder af deres liv på at gå på højskole i Nanyuki med en gruppe danskere og beskæftige sig med kommunikation og kunst:

Gravide teenagere og flugt fra omskæring
Mary fra Mombasa kommer fra et område, hvor der er store problemer med for tidligere graviditeter blandt piger helt ned til 11-12 års alderen. Det bekymrer hende, siger hun med vægt bag hvert et ord. Derfor vil hun gerne lære at bruge journalistiske værktøjer, så hun kan være med til at gøre en indsats for, at de unge piger bliver bedre oplyst om deres rettigheder og muligheder.

Jerusa fra Kibera-slummen fortæller, hvordan hun flygtede fra sine forældre, da de ville have hende omskåret i overenstemmelse med masai-traditioner. Hun er en usædvanlig smuk pige, født i starten af 90'erne og med talegaver og en selvbevidsthed, der drager alles opmærksomhed. 

Stemmer til salg
Og så er der kvikke Moses, der med nysgerrige øjne placerer sig ved siden af mig lige fra starten. Ivrig efter at gøre et godt indtryk på læreren. Og Solomon, der ligesom de andre mener, at "uvidenhed" blandt de unge i Kenya er et af landets største problemer:

- Vi er et land i økonomisk vækst, konstaterer han. Kenya er sammen med det olie-rige Nigeria blandt Afrikas mest progressive økonomier, og landet forventer i 2030 at komme på listen over verdens middelindkomstlande.

- Vi har masser af muligheder, men problemet er, at de unge - særligt i provinsen - intet kender til deres rettigheder og muligheder. De er for autoritetstro. Og fattigdommen gør, at de kan købes. Den unge generation er klart den største, men når der er valg, så sælger de deres stemmer.

Hvis jeg har været nervøs for ikke at "møde Afrika" - eller i hvert fald Kenya, så er jeg det ikke et sekund længere. At møde de her unge kenyanere og tale med dem om deres oplevelser og meninger skal nok give mig mulighed for at få et tættere forhold til Kenya, end hvad man kan udvikle bag låste porte og tonede ruder.

Det er med ét gået op for mig, hvilket privilegium det faktisk er, at jeg får lov til at undervise i at skrive, vinkle og fortælle her de næste to uger. Og så må jeg gøre alt, hvad jeg kan for at leve op til min nye titel: "Teacher".

Bog-workshop på Daraja Academy september 2011. Da jeg kender lidt til det næsten uddøde bogbinder-kunsthåndværk, brugte jeg en aften på at lære skolepigerne på Daraja Academy, som MS Action Aids "Global Citizens College" deler adresse med, at folde, sy og indbinde bøger fra bunden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar